Menu ikon

Kontakt lokalafdeling

phone
Case
Heavy Industry

Montering af bro med SPMT i København

I december 2018 blev en ny ståljernbanebro installeret med tolerancer ned til 10 mm – og med minimal forstyrrelse af både togtrafik og offentlig vejtrafik. Da selv små forsinkelser kunne få store konsekvenser, var præcision og planlægning helt afgørende.

BMS valgte at integrere transport og installation i én samlet løsning ved at anvende to SPMT’er side om side, udstyret med fire meter høje ståltårne. Denne metode reducerede omkostningerne markant – til under halvdelen af, hvad en traditionel kran- og transportløsning ville kræve.

For at sikre broens stabilitet og strukturelle integritet under hele processen blev støttetårnene placeret helt ude ved kanten af SPMT-dækket. Det medførte en ekstremt høj udnyttelse af SPMT’ernes bæreevne.

Transporten foregik seks meter over jorden gennem et tæt byområde, hvor ruten bød på alt fra blød jord til asfalteret vej – samt en række forhindringer som lygtepæle, trafiklys, vejskilte og niveauforskelle. Skråninger i flere retninger og vindbelastning undervejs tilføjede yderligere kompleksitet. Projektet pressede både udstyr og planlægning til det yderste og krævede omfattende teknisk forberedelse og feltarbejde.

Broen vejede 265 ton og målte 36 meter i længden, 12 meter i bredden og 1,5 meter i højden.